X

ساندویچ پانل کلین روم یا اتاق تمیز

ساندویچ پانل کلین روم یا اتاق تمیز چیست؟

 از انواع دیگر ساندویچ پانل ها می توان به ساندویچ پانل کلین روم یا اتاق تمیز ، که این نوع پانل از نوع پانل دیواری می باشد . و تفاوت آن با ساندویچ پانل های معمولی و دیواری در صاف بودن این ساندویچ پانل هاست و طبق ساخت آیین نامه کلین روم می بایست این نوع ساندویچ پنل ها کاملا صاف و بدون فرم باشند تا پارتیکل های موجود در فضا در شکل فرم بدنه پانل ها جمع نشوند.

نصب ساندویچ پانل کلین روم

مواردی که در آن پانل کلین روم استفاده می شود شامل : کارخانجات تولید مواد غذایی ، بیمارستان ها ، آزمایشگاه ها ، صنایع اسلحه سازی ، کارخانجات تولید مواد دارویی و کارخانجات مواد آرایشی و لوازم بهداشتی و… استفاده می شود.

و همچنین نیز مکان هایی که به دلیل حساسیت مکانی برای انجام یک سری آزمایشات خاص ، جهت تحقیقات علمی و صنعتی و … که نیاز به محیط و ویژگی های خیلی خاص داشته باشند استفاده می شود. که اصطلاحا به آنها اتاق تمیز گفته می شود. این اتاق ها می توانند بزرگ یا کوچک باشند در ایران نیز از این اتاق ها در صنایع خوردو ، کامپیوتر ، الکترونیک ، و… استفاده می شود.

اهمیت و دلیل استفاده از ساندویچ پانل کلین روم

در محیط ساندویچ پانل کلین روم آلایند های زیست محیطی به حداقل ممکن می رسد. آلاینده هایی مانند : گرد و غبار ، میکروب ها ، بخار و مایعات محیطی و … .

این پانل به دلیل بهداشتی بودن و تمیز بودن از اهمیت خیلی خاصی برخوردار است. و کاربرد خیلی خاصی پیدا کرده است. به دلیل عایق بودن این پانل تغییر دما در این پانل وجود ندارد و از تغییرات دما جلوگیری می شود. سبک بودن این پانل و مقاومت آن در برابر مواد شیمیایی از ویژگی های بسیار چشمگیر و برجسته این محصول است.

ویزگی های ساندویچ پانل کلین روم

از ویزگی های دیگر این محصول کم وزن بودن و سبک بودن آن است. نصب کردن این نوع ساندویچ پانل ها نیاز به تخصص ، تجربه ، دقت و ظرافت خیلی بالایی دارد که حتما باید به آن توجه نمود. توجه به ورود و خروج هوا، و توجه به درزگیری پانل ها از جمله مواردی است که در هنگام نصب باید به آن توجه کرد.

در کلین روم نیز باید حداقل میزان وردو و خروج هوا وجود داشته باشد به طوری که افرادی که در این محیط ها کار می کنند باید ثبل از ورود به اتاق تمیز حتما دوش هوا گرفته باشند. دوش هوا یا ایر شاور air shower اتاق کوچکی است که قبل از ورود به اتاق تمیز قبل از ورودی قرار دارد که افراد وارد آن می شوند که برای ورود و خروج از کلین روم بادی از آن بگذرند که هدف از این کار پاکسازی از گرد و غبار ، خاک و ذرات بدن ، مواد شیمیایی و سمی و …. می باشد.

ساندویچ پنل ها از مقاومت و استحام بالایی برخوردار است و به خوبی می تواند در برابر سایش مقاومت کند. جنس دیواره ی این نوع ساندویچ پنل ها معمولا از نوع آلوزینگ و گالوانیزه تهیه  می شود و در لایه میانی دیواره های های این پنل از عایق پلی یورتان که غیر قابل اشتعال است استفاده می گردد و ضخامت دیواره های آن نسبت به نیاز های مشتریان قابل تنظیم می باشد و به مشتری این امکان را می دهد که از هزینه های اضافی بکاهد.

 

Categories: دانستنیها
adminx:
Related Post